ESCOLA SANT MARC 17-18

ESCOLA SANT MARC 17-18

dijous, 29 de juny del 2017

INFORMACIÓ SOBRE L'AVALUACIÓ A L'EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Aquí podeu consultar un resum de la informació del nou decret d'avaluació a l'educació primària.
Aquesta avaluació dóna resposta al canvi en la manera d’ aprendre a les nostres aules cap a les competències, és a dir, conceptes, destreses, habilitats i capacitats.


INFOGRAFIA DE L'AVALUACIÓ A L'EDUCACIÓ PRIMÀRIA




Aquest curs l’avaluació dels processos d’aprenentatge dels alumnes en l’educació primària serà contínua i global, preveurà l’observació sistemàtica de l’assoliment dels objectius educatius, integrarà les valoracions de tots els àmbits, tindrà una visió globalitzada del procés d’aprenentatge al llarg de l’etapa i se centrarà en el desenvolupament i la consolidació de les competències bàsiques. Així, “a  banda que aprenguin com és una fracció o un trencat, els alumnes hauran de ser capaços de resoldre una situació concreta i trobar la solució en aquell context real”.
 
Un dels aspectes destacats és que avaluem per aprendre: l’avaluació no és el punt final del procés educatiu, sinó que és part del procés, perquè a partir d’aquí tornes a aprendre allò que no has assolit bé. En aquest sentit, el nou procés té en compte el caràcter formatiu de l’avaluació. Per això, marca com a necessari que els alumnes coneguin prèviament els objectius i els criteris d’avaluació de les activitats que realitzen, que els alumnes rebin un retorn qualitatiu dels resultats obtinguts que afavoreixi l’autoregulació de l’aprenentatge.
 
La nomenclatura de l’avaluació pren com a referència els documents de desplegament dels diferents àmbits publicats pel Departament d’Ensenyament. Estableix quatre nivells per avaluar el grau d’assoliment de les competències dels alumnes en els diferents nivells de primària. Així mateix, la qualificació s’enriqueix, atès que no només fa una qualificació global de tota l’àrea, si no que concreta cadascuna de les dimensions en què s’apleguen les competències, donant una informació qualitativa del procés de cada alumne.
 
Per exemple, les competències matemàtiques s’agrupen en quatre dimensions: resolució de problemes, raonament i prova, connexions, i comunicació i representació. Així doncs, “en matemàtiques un mateix alumne pot tenir una avaluació positiva en la dimensió de resolució de problemes però no en la de raonament i prova”.
 
També hi ha un canvi en la manera s’han d’expressar els resultats de l’aprenentatge dels alumnes en l’assoliment de les competències, que fins el curs passat es feia numèricament: Assoliment excel·lent (AE), Assoliment notable (AN), Assoliment satisfactori (AS) o No-assoliment (NA).Les famílies  a final de curs rebran uns documents on s’especificarà, per cada competència, quin ha estat el grau assoliment i les diferents dimensions"
 
En el marc del sistema inclusiu, es contempla que, pels alumnes amb pla individualitzat, es pugui prendre la decisió d’utilitzar criteris d’avaluació inferiors o superiors als del nivell que li corresponen com a referent per avaluar-los. En el pla individualitzat s’ha d’identificar, com a mínim, els àmbits o les àrees per als quals s’utilitzaran aquests criteris d’avaluació inferiors o superiors als del nivell corresponent com a referents per a l’avaluació de l’alumne, i aquests s’han d’especificar.
 

El Departament va aprovar l’ordre que determina el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació en l'educació primària el passat mes de juliol. D’aquesta manera es dóna coherència al decret d’ordenació dels ensenyaments d’aquesta etapa, d’acord amb l’aposta d’Ensenyament per l’aprenentatge competencial.